måndag 27 augusti 2007

Första skoldagen...

Måndagen den 20 augusti hade Elise sin första dag i skolan. Det var upprop i klassrummet, ballonguppsläpp och fika på stor skolgården.
Elise är mycket förtjust i att äntligen börja skolan. Hon har fått en jättego fröken, Magdalena. De är 12 förskoleelever i Elise klass och sen går de tillsammans med 1:or och 2:or i en blandad klass som kallas för "Växthuset" i Trångsundsskolan.

Joel har sin första invänjningsdag på dagis idag, just nu med pappa Stefan. Vi hoppas att allt går bra.

söndag 19 augusti 2007

Philharmonikerna i det gröna...

Detta är en tradition som vi fem tjejer( fd arbetskamrater från Folksamtiden) har. Vi träffas och njuter av picknick och musik, "Philharmonikerna i det gröna". Årets var solig och härlig med 35 000 besökare på gräsplanen utanför Sjöhistoriska på Gärdet. Peter Settman var konfrancier och Gunilla Backman årets soloartist. Härligt drag och ljuva toner.
Tack Ann (för mc turen), Sara och Ylva för ert underbara sällskap och krya på dig Sofie.

Joel 1 år!!

17 augusti 2007, och nu har gått ett år sedan Joel kom till världen. Elise hjälper lillebror att öppna paketen. Vi åkte hem till gammelfarmor Dagny och firade med lunch och prinsesstårta.
I lördags kom goda vänner och närmaste grannar med barn över på kalasfika.
Joel tackar alla för hälsningar och presenter.


fredag 3 augusti 2007

Vilken sommar

Idag har jag gjort en jätteladdning med bilder från den gångna månaden. Vad det har hänt grejer och vi har träffat ett gäng med goda vänner och familj. Trots det svala vädret har vi haft många ute dagar med renovering, tid med barnen, god mat och kul aktiviteter, men en hel del svala bad. Idag på väderprognosen visade det sig att det fina vädret är på väg, skönt att Stefan och jag har en hel del föräldralediga dagar kvar.
Barnen är så underbara med alla ny upptåg och upplevelser med dem som gör vardagarna till guldkantad tillvaro. Vi mår bra och har en skön tillvaro, vi njuter av livet tillsammans.

Vi önskar att vi kommit till Blidö i sommar och träffat Mia, Bill och Axel. Det är fler paersoner och platser vi velat träffa och se, men sommaren är ju inte slut ännu.
Ett stort glädjeämne är att vi fick till en Sandhamnshälsning till Ann och Glenn som gick och gifte sig i Finland, önskar er två allt det bästa.

Bloggningen fortsätter så vi ses...

Parken Zoo i Eskilstuna

Vi tog en tur till Eskilstuna Zoo igår. De vita tigrarna låg och sov när vi komm och tittade. Så barnen satte sig på statyn istället.
Efter rundan runt djurparken hamnade vi i nöjesparken. Elise åkte så gott som alla attraktioner, där hon hade längden för att åka själv. Mamma Malin åkte med i Kaffekoppen som snurrade alldeles för mycket så vi fick kliva av som tur var. Pappa Stefan körde Radiobil och det syns ju att han gillar det bättre än Elise. Hon gillade inte riktigt att krocka med de andra bilarna.
Vi avsluta dagen med att bada i poolen som låg i anslutning till zoo. 24 grader i vattnet. Det var det varmaste doppet i sommar.

Tall ship race kom till Sandhamn

På måndagen den 30 juli tog vi en tur ut i båten efter lunch och då fick vi se de fina skeppen komma in mot Sandhamn, det ena större än det andra. Briggen Tre Kronor kom in genom sundet och la till vid stora bryggan mitt emot Seglarhotellet. På kvällen fick vi gå ombord och se hur det ser ut ombord. Fantastisk upplevelse.
Senare samma kväll tog vi en promenad ner till Trouvill och andra sidan ön, för att titta på de skepp som ankrat där. En fantastiskt vacker solnedgång och skön promenad.
Sen sov vi alla fyra gott i lilla friggan.

Barnens kappsegling

Båten "Joel" fick vara med i årets kappsegling. Fick startnummer 63 i klass 6. Elise o Stefan åkte ut i startbåten, skottet gick och båtarna satte av. Joel ledde men tvärvände. Det blev en 4:e plats och Carl Malm vann klassen. Efteråt var det "regattamiddag" på Seglarrestaurangen. Hamburgare o pommes frites i långa banor.